"NESSi meets Hapi" project concerning the Students’ Attitude toward Science.

Research Abstract

بحث رقم (1): بعنوان : "NESSi meets Hapi" project concerning the Students’ Attitude toward Science. أثر مشروع "ناسي يقابل حابي" على تنمية الاتجاه نحو العلوم نوع البحث : مشترك / باللغة الانجليزية أسم الباحث الأول د/ هالة عبد القادر سعيد السنوسي مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية- جامعة بني سويف. أسم الباحث المشارك باربارا شميت صودي Barbara Schmitt-Sody باحث مساعد تعليم الكيمياء ، جامعة ايرلانجن- نورنبيرج، ألمانيا Erlangen-Nürnberg Universität. أسم الباحث المشارك أ. د/ اندرياس كوميتز Andreas Kometz استاذ تعليم الكيمياء، جامعة ايرلانجن- نورنبيرج، ألمانيا ، Erlangen-Nürnberg Universität. بيانات النشر: - بحث محكم تم إلقائه في مؤتمر GDCP Tagung Jahrestagung 2010، وتم نشر ملخصه في مجلد المؤتمر ص43. ومنشور في مجلة دولية- بالمانيا: El-Senousy, Hala, Schmitt-Sody, Barbara & Kometz, Andreas (2011). Effect of the project “NESSI meets Hapi” concerning the students’ attitude towards science. In D. Höttecke (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie (Pp. 229 - 231).Berlin, Münster: LIT-Verlag. Abstract: However young students today are the scientists' nucleus of tomorrow, this study supposes that many students have difficulties with hands on science lessons and negative attitude toward science lab activities. According to teachers' opinions, that probably due to lack and complex of science lab activities in schools, so they recommend offering simple activities with fun and safety materials. "NESSI meets Hapi" project offer enjoyably science activities, hands on learning with safety household materials. This study's purpose is to examine the effect of "NESSI meets Hapi" project in managing "the attitude toward science lab activities" positively for 4th primary classes' Egyptian students. 16 experiments lesson were prepared and modified during the project, in Fire, water, Air, and Soil topics, each with different color and symbol. Two measuring tools were developed: survey of teachers’ opinions, and scale to detect the students’ attitudes toward science lab activities before and after the project utilization. the result showed a significantly positive increase in attitudes in favor of experimental group after the treatment, compared with pre-test and compared with control group. So it recommended that educators should adopt activities in science curricula. بحث رقم (1): بعنوان : أثر مشروع "ناسي يقابل حابي" على تنمية الاتجاه نحو العلوم ملخص البحث: رغم أن طلاب اليوم الصغار هم نواة علماء الغد، يُلاحظ أن كثير من الطلاب لديهم صعوبات مع دروس العلوم العملية واتجاه سلبي نحو انشطة معمل العلوم، وتبعا لآراء المعلمين قد يكون ذلك بسبب نقص وتعقيد انشطة معمل العلوم بالمدارس، لذا اقترحوا تقديم انشطة بسيطة ممتعة وبمواد آمنة. تهدف الدراسة الحالية إلى تقصي أثر مشروع "NESSI meets Hapi" في معالجة الاتجاه إيجابيا نحو أنشطة معمل العلوم " لتلاميذ الصف الرابع بالتعليم الابتدائي المصري ، تم إعداد أكثر من 16 ورقة عمل في أربع موضوعات هي الماء، النار، التربة، الهواء، وكانت لكل موضوع لون مميز لأوراق العمل ورمزاً، توضيحياً، بالإضافة إلى أوراق معلومات لمزيد من التوضيح، ومعلومات للمعلم لتفسير نتائج التجارب، تشمل أوراق العمل تجارب وأنشطة تتم في معمل بسيط وبمواد منزلية مثل الخل ومسحوق الخبز، ومواد التنظيف، و...إلخ وبأدوات بسيطة خلال المشروع. تم تطوير أداتي قياس: استبيان لمسح آراء المعلمين (من 15 عبارة) حول معوقات أنشطة معمل العلوم، ومقياس للكشف عن اتجاه الطلاب نحو أنشطة معمل العلوم (30 عبارة) قبل وبعد استخدام أنشطة المشروع. أظهرت نتائج الدراسة زيادة كبيرة في الاتجاه الإيجابي لصالح المجموعة التجريبية بعد المعالجة، بالمقارنة بالنتائج القبلية وبالمقارنة بنتائج المجموعة الضابطة، لذلك أوصت الدراسة بأن تعتمد أنشطة المربين في مناهج العلوم.

Research Keywords

Curriculum and Technology Education

All rights reserved ©Hala Abd El Kader senousy